اتاق مانیتورینگ: آشنایی با اتاق مانیتورینگ و تجهیزات موردنیاز

اتاق مانیتورینگ: آشنایی با اتاق مانیتورینگ و تجهیزات موردنیاز

اتاق کنترل یا مانیتورینگ:

اتاق مانیتورینگ یا کنترل، اتاقی است که تصاویر کلیه دوربین های مداربسته در این اتاق کنترل و هدایت می شوند. بطور کلی این اتاق شامل چندین مانیتور بزرگ و کوچک، تجهیز شده به سیستم برق اضطراری، تهویه و سرمایش و گرمایش مناسب می باشد. با توجه به اینکه اپراتور باید ساعات طولانی را در این اتاق سپری کند، بنابراین امکانات اتاق مانیتورینگ باید از لحاظ رفاهی، راحتی و آسایش به نحوی باشد که از کیفیت کار او کاسته نشود. صندلی راحت، دما و تهویه مناسب، فضایی برای استراحت و ... باید در طراحی اولیه این فضا در نظر گرفته شود. با طراحی مناسب اتاق های مانیتورینگ و سیستم های دوربین مداربسته یکپارچه می توان به امنیت بالاتر با بکارگیری تعداد کاربران کمتر و همچنین افزایش کارآمدی و مسئولیت پذیری آنها دست یافت.

اتاق مانیتورینگ نقش مهمی در تضمین ایمنی و امنیت ساختمان‌ها، تأسیسات و تجهیزات دارد. این قسمت،مرکز کنترلی است که تمام سیستم های امنیتی و ایمنی یک ساختمان از جمله اعلام حریق، دوربین های امنیتی و سیستم های کنترل دسترسی را کنترل و نظارت می کند. با کمک فن آوری پیشرفته، اتاق مانیتورینگ می تواند به طور موثر هر موقعیتی را که پیش می آید مدیریت و پاسخ دهد.

اتاق مانیتورینگ با طیف وسیعی از ابزارها و تجهیزات پیچیده مانند دوربین های با کیفیت بالا، صفحه نمایش کامپیوتر، بلندگوها و میکروفون ها مجهز است. این توسط متخصصان آموزش دیده که مسئول نظارت بر سیستم های مختلف و پاسخ به هرگونه تهدید یا خطر شناسایی شده هستند، تشکیل شده است.

مسئولیت اصلی اتاق مانیتورینگ اطمینان از ایمنی ساکنان و دارایی های ساختمان است. این به عنوان اولین خط دفاعی در برابر هرگونه نقض امنیتی، سرقت یا آتش سوزی عمل می کند. در مواقع اضطراری، کارکنان اتاق مانیتورینگ فوراً به مقامات هشدار می دهند و اطلاعات حیاتی را در اختیار آنها قرار می دهند تا به آنها کمک کند تا سریع و مؤثر واکنش نشان دهند.

یکی از مهم ترین جنبه های اتاق مانیتورینگ قابلیت های ارتباطی آن است. اعضای کارکنان باید بتوانند با یکدیگر و با امدادگران اضطراری در زمان واقعی ارتباط برقرار کنند تا یک واکنش موثر را هماهنگ کنند. آنها همچنین باید بتوانند در مواقع اضطراری با ساکنان ساختمان ارتباط برقرار کنند تا راهنمایی و دستورالعمل ارائه کنند.

برای اطمینان از اینکه اتاق مانیتورینگ با حداکثر ظرفیت خود کار می کند، تعمیر و نگهداری منظم و آموزش ضروری است. تمام تجهیزات و سیستم ها باید به طور مرتب آزمایش شوند تا از درستی کارکرد آنها اطمینان حاصل شود. کارکنان باید به طور منظم آموزش ببینند تا با سیستم ها، رویه ها و پروتکل های جدید به روز بمانند.

 

طراحی اتاق مانیتورینگ:

اتاق مانیتورینگ به عنوان مرکز و قلب عملیاتی هر سازمان یا ارگان به شمار می رود که مهمترین نقش را جهت ارتقای راندمان کاری کارکنان ایفا می کند. اتاق مانیتورینگ باید از لحاظ ارگونومیکی نیز طراحی مناسبی داشته باشد، چرا که اپراتورها زمان زیادی را در در این محیط می گذرانند و از این رو باید راحتی آنها در نظر گرفته شود، بدین ترتیب طراحی هر چه بهتر و صحیح تر اتاق مانیتورینگ را ضروری می نماید. نوع طراحی اتاق های کنترل و نحوه چیدمان نمایشگرها بر عملکرد اپراتورها در دستیابی موفق به اطلاعات بموقع و بدون خطا تاثیر مستقیم خواهد داشت. اگر محیط این اتاق، وسایل مورد استفاده و وظایف ، طراحی ارگونومیک نشده باشند می توانند در اپراتور ایجاد حس عصبانیت، ناکامی، اضطراب، افسردگی و خستگی نمایند. اهداف ارگونومی شامل: بهبود و اصلاح عملکرد انسان، سلامت، ایمنی و راحتی فرد با طراحی محیط کار و تجهیزات موجود در آن، شیوه های کار کردن و انجام وظیفه می باشد. نوع طراحی اتاق های مانیتورینگ بر عملکرد اپراتورها در دستیابی موفق به اطلاعات به موقع و بدون خطا توسط سیستم های دوربین مدار بسته تاثیر خواهد داشت . اپراتورها به نحو بسیار موثرتری انجام وظیفه خواهند کرد اگر:

-به راحتی بر روی صندلی هایی که طراحی ارگونومیک شده اند نشسته باشند.

- مانیتورها در وضعیت خوب و صحیح )از نظر ارگونومیک( نصب شده باشند.

- میزان روشنایی برای دیده بانی تصاویر دوربین ها مناسب باشد.

 

شرح وظایف اپراتور اتاق مانیتورینگ:

  • وظایف اتاق کنترل روزانه را با یکپارچگی و کارایی بالا انجام دهد
  • دوربین مداربسته را زیر نظر بگیرد و هرگونه فعالیت غیرعادی را گزارش دهد
  • هر گونه حادثه را یادداشت کند و به افسر امنیتی وظیفه گزارش دهد
  • هر گونه فعالسازی زنگ هشدار را به مدیر امنیت وظیفه گزارش دهد

تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ:

برای داشتن اتاق کنترل مجهز و مطمئن، داشتن یک سری لوازم و تجهیزات مانند کابل دوربین مداربسته و... ضروری است. این لوازم هم از جهت رفاه اپراتورها باید فراهم شوند و هم از نظر ایمنی باید مدنظر قرار بگیرند. در ادامه به برخی از این لوازم مهم اشاره می کنیم:

  • برخورداری از نمایشگرهای مورد نیاز
  • برخورداری از سیستم‌های تهویه
  • برخورداری از دمای مناسب
  • برخورداری از روشنایی مناسب
  • برخورداری از صندلی‌های استاندارد
  • برخورداری از رک‌های مناسب جهت قرار گیری تجهیزات
  • ایجاد فضایی مناسب جهت استراحت کارمندان
  • برخورداری از دستگاه‌هایی با قابلیت ضبط تصاویر

اتاق مانیتورینگ؛ قلب تپنده سازمان شما 

همانطور که گفته شد، مجموعه های بزرگی مانند ادارات، بیمارستان ها، کارخانه ها و... که تعداد زیادی دوربین مداربسته دارند، باید مجهز به یک اتاق مانیتورینگ باشند. این اتاق باید دارای طراحی استاندارد و ارگونومیک باشد. شما از طریق اتاق کنترل می توانید تصاویر تمامی دوربین های مداربسته را تماشا و بررسی نمایید. فراموش نکنید که این اتاق باید مجهز به امکاناتی مانند نمایشگرهای مناسب، در ضد سرقت و ضد حریق، رک قفل شونده، تهویه و... باشد. حتما از تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از نشت گازهای سمت، آتش سوزی و... استفاده کنید. با فراهم آوردن امکانات رفاهی مانند صندلی مناسب، سیستم سرمایشی و گرمایشی و فضای هواخوری برای اپراتورها، درصد خطای آن ها را به دلیل خستگی کاهش دهید

 سخن پایانی

اتاق مانیتورینگ علاوه بر تضمین ایمنی ساکنان ساختمان، می تواند به کاهش هزینه های عملیاتی نیز کمک کند. با نظارت بر مصرف انرژی، روشنایی و سیستم های گرمایش و سرمایش، کارکنان می توانند هرگونه ناکارآمدی را تشخیص داده و تنظیمات لازم را برای کاهش مصرف انرژی و هزینه ها انجام دهند. در نتیجه، اتاق مانیتورینگ جزء ضروری هر سیستم امنیتی و ایمنی است. نقش مهمی در تضمین ایمنی و امنیت ساکنان و دارایی های ساختمان دارد. با کمک فن آوری پیشرفته و متخصصان آموزش دیده، یک اتاق مانیتورینگ می تواند هر موقعیتی را که پیش می آید به طور موثر مدیریت کرده و به آن پاسخ دهد تا محیطی امن و مطمئن برای همه فراهم کند.

نظرهای دوستان

نظرات